dinsdag 6 oktober 2015

Interessante ouderavond

Gister had ik van mijn werk (ik werk op de BSO) een zeer interessante ouderavond! Er was een vrouw van how2talk2kids, die vertelde hoe je effectief kunt communiceren met kinderen.

Heel herkenbaar waren de voorbeelden die ze gaf van hoe het meestal gaat met ouders en hun kinderen. Ik zat af en toe met de tranen in m'n ogen van t lachen hoe ze een kind nadeed en hoe herkenbaar het was. 

Verder veel tips over hoe je je in kunt leven in het kind en dus met hun emoties om moet gaan en over hoe je ze kunt laten doen wat je van ze verlangt zonder ruzie. 

Een aantal tips die ik voor mezelf heb opgeschreven zijn: 



Luister rustig en aandachtig. Geef niet meteen antwoord in oplossingen maar laat je kind vertellen en laat stiltes vallen, waardoor je kind mogelijk zelf met een oplossing komt.

Verlangen in wens of fantasie verwoorden, haalt de druk er af. Bv. Kind heeft dorst in de auto, je hebt geen drinken bij je en je kunt niet van de snelweg af. Vertel dan bv dat het wel handig zou zijn om een knopje in de deur te hebben waar dan een kopje koffie uit zou komen. Dan gaan de kinderen in die fantasie door en is de druk van het onderwerp dorst even of langer weg. 

Inleven in emotie. Echt inleven. Dan komt t kind uit de emotie en kun je er pas mee praten, dus eerst inleven, en dan praten en adviseren. 

Ergens anders over beginnen en dus de aandacht verleggen van probleem, zorg, daad. 

Beschrijvend praten ipv beschuldigend. Dus niet: heb je nou weer de melk omgegooid, maar: ik zie melk op de vloer, dat vind ik niet fijn. Een paar doeken zouden me helpen het op te kunnen ruimen. Dan snapt het kind dat het niet juist was en gaat je mogelijk zelfs helpen, maar ligt de beschuldiging niet bij hem en zo laat je het kind in de waarde. 

Vanuit voorwerp praten: je fiets wil graag op z'n standaard staan en niet op de grond liggen. Waarschijnlijk reageerd het kind direct en hoef je niet 10X te vragen of het de fiets rechtop wil zetten. 

Opruimen: maak er een spel van ipv ga opruimen, hoe vaak moet ik het nog zeggen, etc.

Gebruik humor bij emotie (boosheid, verdriet) dit jan het kind er sneller uit halen. 

Dit waren een aantal tips die mij wel handig leken. Er is ook een boek van how2talk2kids. Deze is evt ook in de bibliotheek te vinden. En op de website vind je nog wat video's met voorbeelden. 

Ik ga zeker eens het boek lenen en de video's bekijken. Denken jullie iets met de tips te kunnen? 

Liefs, Suzanne 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten