zaterdag 16 april 2016

Onderneem actie! Stel niet te lang uit!

Ken je dat? Dat je al tijden voornemens bent iets te gaan doen? Bijvoorbeeld: Sporten weer oppakken, naar de huisarts , minder snoepen, etc. Maar dat eigenlijk steeds voor je uit schuift? Voor jezelf excuses bedenkt of het echt te druk hebt...

Wat werkt dan om toch die stap te zetten? Soms is het heel simpel, soms ligt het ingewikkelder. Hierbij een opsomming van mijn persoonlijke ervaring, een aantal tips!

1] ik merk bij mezelf dat het moment van beslissen en echt doen makkelijker is als ik mezelf goed voel. Dus als ik in de juiste stemming ben. Positief.

2] als ik een bepaald doel sterk voor ogen heb en dat gevoel een aantal dagen aanhoudt, is dat voor mij ook een goed 'actie ondernemen' tijdstip. 

3] blijf niet te lang met een idee rondlopen maar onderneem meteen actie. Hoe langer je er mee rond blijft lopen, hoe meer het zo'n zwevend idee/gevoel blijft en dan blijf je vooruit schuiven. Je blijft smoesjes verzinnen om het later wel te gaan doen. Uiteindelijk gebeurd er niets of denk je jaren later nog steeds 'ik moet echt hoognodig...'


In principe vallen deze 3 zaken wel wat samen. 

4] verder is het slim de punten waar je al langer tegen aan hikt, dingen die je al te lang voor je uit schuift, op papier te zetten. Zo worden ze concreter. Hang ze op de koelkast of plan direct in wanneer je er actie op gaat ondernemen. 

5] zorg voor een stok achter de deur. Desnoods iemand die je aan kan (blijven) sporen actie te ondernemen. 

6] vertrouw op de uitwerking van de actie die je moet gaan ondernemen. De uitkomst kan eigenlijk alleen maar positief zijn! 

7] lukt het niet meteen, bedenk dan dat je elke dag opnieuw kunt beginnen! 


Zelf heb ik net deze week op een ook al jaren uitgestelde 'to do' actie ondernomen en ben ik 1 telefoontje verwijderd van waar ik jaren tegen op zag. Waarom? ik weet het eigenlijk niet. Maar ik weet dat het uiteindelijk alleen maar positief uit kan pakken en ik ga komende week met een tweede actiepunt aan de slag. Doen jullie mee? Niet uitstellen, maar actie ondernemen!!
Succes er mee! 

|Stel jij wel eens iets uit? Of ben je iemand die direct actie onderneemt?|

Liefs, Suzanne





Geen opmerkingen:

Een reactie posten