woensdag 3 juni 2015

DIY: uil kussentje!

Vandaag eindelijk de tijd eens genomen om een idee wat ik al heel lang had uit te voeren: een uil kussentje!


Zo gaat hij er uit zien, super Cute toch! Deze is voor m'n jongste dochter, maar ik heb hem gelukkig nog 1x, voor de oudste, haha! 

Benodigdheden:
- twee stukken stof met de zelfde   afbeelding
- spelden
- naaimachine (of met de hand naaien)
- schaar
- vulling

Ik heb twee theedoeken van de action gebruikt met dit uiltje erop en met de naaimachine genaaid. 

Werkbeschrijving: 

Allereerst leg je de stukken stof met de goede kant op elkaar. Dan afspelden op het uiltje en er zo voor zorgen dat de 2 afbeeldingen een beetje recht op elkaar liggen. 



Bedenk je van te voren wat de naai-richting wordt, en speldt de juiste kant op, dus dat je de speld niet richting de voet uit moet trekken, dit deed ik dus fout en werkt erg onhandig! 


Dan bedenken waar je het vulgat wilt hebben (ik koos voor onder de vleugel) en daar start je met naaien. Het eerste stukje dubbel naaien zodat de draad mooi blijft zitten. Dan je uil langs de rand rondom dicht naaien. Naai een beetje in de afbeelding, dan weet je zeker dat je geen witte randen krijgt. 


Helemaal rondom naaien, en genoeg ruimte overhouden om het werk binnenstebuiten te draaien. Ik hield zo'n 7 cm open en naaide het laatste stukje weer dubbel zodat de draad weer gefixeerd zat. (Het vulgat naai je later met de hand dicht)

Nu knip je de uil uit de doek en hou je een randje van een halve cm afstand tot je genaaide rand. Dit hoeft niet heel netjes, het is immers de binnenkant! 



Dan is het tijd de uil met de juiste kant naar buiten te halen. Trek steeds een stukje uit het gat naar buiten. Trek niet te veel en te hard, hierdoor kan het gat scheuren en dat zou zonde zijn!! 


Als alles is omgedraaid, kun je beginnen met vullen. Ik gebruikte oude kussenvulling, maar het kan met stukjes stof, schuimrubber brokken, evt als je niets anders hebt, met proppen wc papier...Ik vond het makkelijker om een leeg toiletrolletje te gebruiken om de vulling doorheen te proppen. 


Vul de uitstekende delen ook goed, gebruik bv een schaar om het in de kleine voetjes goed gevuld te krijgen. Bepaal zelf hoe vol je het kussen wilt en als je tevreden bent, naai je hem dicht met een speciale steek die onzichtbaar wordt: de .......steek.

En klaar is het kussen! Zet hem op een mooi plekje en wees trots op jezelf!! 

Tot de volgende DIY! 

Liefs, Suzanne 


1 opmerking:

  1. Erg leuk en knap hoor! Ik heb ook eens een poging tot een kussenhoes maken gedaan maar dat was een dikke flop! Haha..

    BeantwoordenVerwijderen